Hoe gaat het met ons duikschip de SensoR

BOOTCOMMISSIE SensoR

Op deze pagina een korte uiteenzetting over ons nieuwe duikschip de "SensoR".
Lees het blog onder de klussenlijst, voor de ondersteunende beelden zie ons Fotoarchief

We kunnen te allen tijde hulp gebruiken.
Het zijn niet alleen specialistische klussen als de motor of (elektrische)installatie.
Ook schilderen, opruimen, schoonmaken, extra handjes zijn allemaal en altijd welkom.

Algemeen geldt: Wim WInter en Bastiaan de Bruin coördineren!
Wim voor de verantwoording/financiën en Bastiaan voor de werkzaamheden.
Neem bijtijds contact met hen op voor jullie planning (Wanneer je waar aan wil gaan werken/helpen)

Het boothok kent tijdens al die werkzaamheden een dynamisch verloop, lees "Er ligt op momenten (erg) veel materiaal en materieel te slingeren".
Een paar handen die periodiek de boel weer even willen orden en opruimen worden zeer op prijs gesteld!

Het is een flinke lijst, enkele klussen zijn omvangrijk, maar de meeste klusjes zijn niet zo groot. Er is dan ook al veel (bijna) afgerond.
Wat is er in de tussentijd allemaal al gedaan/gebeurd, lees de blog hieronder:

11-09-2024

De vakantie liggen weer achter ons, en terecht heeft iedereen daar lekker van genoten. Het werk rond de SensoR heeft niet helemaal stil gelegen, maar is gestaag op een wat lager pitje doorgegaan.
Voordeel van die steeds later inzettende zomer in Nederland, we hebben nog wel een week of 6 voor het echte slechte weer zal opkomen. Laten we met zijn allen nog even een hand toesteken.

Op de dinsdagavond is dat natuurlijk vaste prik, maar in overleg kan dat elke andere dag natuurlijk ook.


02-07-2024

De voorbereidingen voor de duiktrap zijn in volle gang. Het begint nu wel te kriebelen, hoe snel kunnen we duiken?
Dat kom steeds dichterbij, maar er moet toch echt nog wel even het nodige werk verzet worden.


01-06-2024

Het afgelopen jaar was het eigenlijk niet te zien dat er aan de SensoR gewerkt werd. Maar WAT is er hard gewerkt, enorm veel werk verzet en grote voortgang geboekt.
Net als met de bouw van een huis, zie het als de fundering. Je ziet er geen m.... niets van, maar het houdt je huis overeind.

Nu beginnen de werkzaamheden die iedereen van buitenaf kunnen zien. Het achter (duik) dek wordt voorzien van een (hoge) railing.


21 mei 2024

Nu de motor loopt en steeds meer techniekzaken daarom heen opgepakt en afgerond worden is het tijd om ons meer te concentreren op onderhoud en behoud van ons mooie nieuwe schip.
Diversie (kleine) hokken in het ruim worden (weer) uitgemest en schoongemaakt en van een kleurtje voorzien.


7 Mei 2024

De uitlaat is af. De oude uitlaat was kroket (bewoording Bastiaan) geworden en lekte uitlaatgassen in de boot. Er zijn hier en daar plakkers geplakt (platen gelast) maar de uitlaat bleef lekker. Daarom helemaal opnieuw vervangen. De motor heeft gelopen met de nieuwe uitlaat en loopt als een zonnetje en alles is dicht. 
Daarnaast is er begonnen aan de montage van de duiktrap. Er is een deel van de railing weggehaald en de eerste aanpassingen aan het dek zijn gemaakt.
Ook is er beginnen aan de ankerkluis. Vuil en roest is weggehaald en er kan begonnen worden met schilderen.


02 mei 2024

Er wordt weer het nodige afval afgevoerd, we zullen nog wel een paar keer naar de HVC moeten. Alle hulp is welkom.

Als er mensen zijn die kunnen helpen met verder schoonmaken van de ankerkluis, de schroefas bilge enopruimen van de boot zou dat veel verschil maken.


20 april 2024

Een van de aandachtspunten tijdens de eerste proefvaart was de uitlaat.
De met water en olie doordrenkte isolatie zelf is problematisch, maar bleek ook het nodige werk aan de uitlaat zelf te verbloemen.
Gelukkig waart de DTY fibe nog steeds rond en komt er hier en daar gesponsord materiaal binnen.


21 maart 2024

De derde mijlpaal is een serieus (duik)tripje op binnenwater maken.

Maar voordat we zover zijn moet er nog wel het een en ander gedaan worden.


14 maart 2024

het toilet is aan de beurt voor revisie, licht, pomp worden nagekeken en werkend gemaakt.


3 maart 2024

Velen hebben getuige kunnen zijn van DE EERSTE PROEFVAART. Deze beschouwen we als zeer geslaagd!
Uit de proef is gebleken dat er een aantal dingen nog geregeld moeten worden.

Maar daarnaast willen we een aantal niet technische klussen aan andere vrijwilligers vragen. Meld je aan!


25 februari 2024

Een paar bikkels kruipen nog eens onder water langs de romp om deze goed schoon te maken.
Dat was toch al gauw weer een aantal maanden geleden.


23 januari 2024

De eerste bootcommissie vergadering aan boord van de SensoR.
Kacheltje werk inmiddels ook. Steeds meer (kleine) technische zaken worden opgelost.

Het algehele onderhoud en (grote) schoonmaak wil nog niet echt van de grond komen.


9 januari2 2024

De Waterpomp is gereviseerd en werkt weer.


12 december 2023

Het laadapparaat voor de accu's (Victron) is gemaakt en weer in bedrijf genomen.


6 december 2023

DE MOTOR LOOPT!!

Een geweldige prestatie van de mannen. Nu het weer ook langzaam weer beter wordt kunnen we vervolgstappen gaan maken.
Het roer behoeft nog wel wat aandacht..


28 november 2023

Er zit leven in de motor, We zijn op de goede weg.


21 november 2023

De eerste pogingen om de motor weer tot leven te wekken worden ondernomen.


17 november 2023

Het laadapparaat voor de accu's (Victron) is stuk en moet vervangen worden.
Zonder kunnen we de accu;s niet verantwoord laden en 'zonder stroom gebeurd er ook bar weinig aan boord.


13 november 2023

De steiger, lange tijd niet intensief gebruikt, was flink aangegroeid en spekglad geworden.
Deze pensionadoklus is adequaat opgepakt. Het ziet er weer netjes uit.


3 oktober 2023

Er is niet veel ruimte maar met de nodige boot yoga weten enkele zich door de verschillende ruimte te bewegen o de boel goed schoon te maken.
Geen fijne klus, maar wel een heel dankbare.


10 september 2023

Wim heeft met Jan onder de waterlijn schoongemaakt


4 september 2023

Door de vakantie periode is het klussen aan de SensoR een beetje in het slob geraakt.
De motormannen gaan onvermoeibaar door.


16 augustus 2023

Een permanente oplossing voor de walstroom wordt geregeld.
En het roer is aan de beurt om aangepakt te worden.


2 augustus 2023

Er komt nogal wat (chemisch) afval uit de boot zoals vervuild lekwater, olie, koelvloeistoffen e.d.
Menig jerrycan gaat richting de HVC


25 juli 2023

Een motor zonder brandstof doet niet veel, dus de brandstof (diesel) tank ia aan de beurt.
Schoonmaken en nakijken.


5 juli 2023

Een eerste fikse storm waait over het land, maar de SensoR ligt stabiel en fier aan de steiger.
Geeft stiekem een kleine indruk van hoe ze zich zal gedragen.


1 juli 2023

De verzekering voor de boot wordt geregeld.
En er wordt druk gewerkt aan de elektrische installatie waaronder de accu's.
Uitdokteren welke knop en welk metertje waar voor is, zo ook wat freubelen met de Duitse taal op labels en documentatie.


30 juni 2023

We roepen deze pagina in het leven om alle leden te informeren over de voortgang. 
En zetten er gelijk de klussenlijst bij zodat een ieder die zich geroepen voelt zich kan aanmelden.

Aanmelden voor helpen bij de klussen kan bij Bastiaan de Bruin en/of Wim Winter


21 Juni 2023

Het kraantje op het achterdek gaat er af en het standaardduikteam gaat daar goed gebruik van maken.


19 juni 2023

Het motorblok ligt open en de schade aan de cylinders ziet er toch wel heftig uit. Er wordt druk onderling nagedacht over de juiste vervolgstappen.
De nodige (revisie) onderdelen zullen gevonden moeten worden. Daar was op gerekend, maar nu moeten we het ook zien uit te voeren.

De oeroude DTY kracht is er gelukkig nog en zelfs van diep in Duitsland tegen de Poolse grens weten onderdelen zich tegen een minimum aan kosten ons te bereiken.


15 juni 2023

Lijnen worden aangepast op de kleinere afmetingen dan Nehalennia had.
Hier en daar wat inkorten dus.


8 Juni 2023

Jos is in de weer met de elektrische installatie van de SensoR. De focus is nu op de accu's.
Hoe zijn deze aangesloten en wat is de staat van de accu's. Er zijn kabels ingekort om de situatie veilig te maken en waar nodig worden zelf electrische schema's gemaakt.


6 Juni 2023

Peter G. en Bastiaan hebben de motor uit elkaar. Zoals het nu lijkt is er één cilinder met problemen. Het gaat hier om cilincder 2.
De motor kan draaien en staat dus niet vast. Dit is goed nieuws. De zuiger en de cilinderbus zijn verwijderd uit de motor. Deze moeten vervangen worden.

Rob heeft een inventarisatie gemaakt van de taken en in een document geplaatst.

Mark gaat proberen om via zijn contacten de juiste onderdelen te verkrijgen. Mark heeft bekende in het voormalige DDR waar de boot vandaan komt.


17 mei 2023

Vandaag is de SensoR verhuisd van Beers naar IJmuiden.
Omdat de motor van de SensoR defect is moest deze op transport gezet worden.
Met een grote dieplader is de SensoR naar de Marina in IJmuiden gebracht.
Vanaf daar is de SensoR al varend naar ons clubhuis gebracht.


18 April 2023

Vandaag zijn Gijs, Wim, Peter Q. en Bastiaan op inspectie geweest.
Het schip is boven- en onderwater bekeken en lijkt te voldoen aan alle voorwaarden (met uitzondering van de kajuit). 
In ieder geval genoeg om door te gaan met project SensoR.